Min jul

Tänkte skriva och berätta hur min jul brukar se ut, älskar verkligen julen! :)

Den 4 advent går vi ut och hugger en gran, vi ställer den så den får stå några dager och sen den 21-23 brukar vi ta in och pynta den.

På kvällen den 23 slår vi in alla julklappar, äter julmat och äter massa nötter m.m

När vi vaknar på själva julafton har alltid tomten lagt ett litet paket i våra strumpor som hänger över kaminen, där i brukar det bara ligga något litet som ett halsband, strumpbyxor eller en mascara.

Under granen ligger det också paket från tomten, men där ligger det kläder som det är meningen att vi skall ha på oss sen under dagen.
Om vi barn har gjort något eget till mamma och pappa brukar det också ligga under granen.

Efter att vi öppnat alla dem paketen och testat kläderna så äter vi frukost.

Sen fixar vi oss, packar bilen med alla julklappar och ger hästarna mat och sen hoppar vi in i bilen och åker till Mormor och Morfar där släkt från mammas sida är.

När vi kommit dit lägger vi alla julklappar tillsammans med alla andras julklappar under den stora granen, hälsar på alla kusiner och sen sitter vi bara i soffan och dricker glögg, äter pepparkakor och tittar på Kalle ankas jul :)

Därefter är det dags att gå ut till köket och äta mormors gudomliga julmat.
Då sitter vi hela släkten runt bordet och äter och äter och pratar.
Mamma har alltid med sig en potatisgratäng som hon gjort så att mormor slipper göra all mat.

När barnen har ätit upp brukar dem antigen gå till julgranen och titta på alla julklappar eller leka i lekrummet, själv sitter jag oftast kvar hos dem vuxna och pratar och skrattar åt deras vuxen skämt ;p

Tillslut har alla ätit upp och då flyttar vi tillbaka till soffan där vi pratar, äter godis och barnen står med stora ögon upptryckta mot ett fönster och tittar efter tomten.
På senare år har någon i släkten varit tomten då den riktiga tomten är allvarligt sjuk och väljer att stanna hemma men ända tills för ca 3-4 år sedan har vi haft samma tomte sen jag var liten bebis, bara mormor och morfar har vetat vem tomten var men jag gissar på att det har varit en granne till dem.

När tomten tillslut kommit får han något och dricka och efter det delar han ut ca 1 paket var som han haft med sig i sin säck, när han gått igen brukar jag och min kusin Julia dela ut alla paket som är under granen.
Då står vi där framme vid granen och läser alla rim medan alla andra sitter i soffan, fåtöljerna, stolarna eller på golvet och väntar tills deras namn ska bli upp lästa.
Nu för tiden brukar det vara olika vilka som delar ut julklapparna, något år har tomten stannat och gjort det.

I våran familj gör vi så att vi öppnar inte våra julklappar föräns alla julklappar under granen är ut delade, när vi öppnat alla tackar vi familjemedlemmar och mormor och morfar för dem fina julklapparna och efter det brukar alla åka hem allt eftersom.

Innan när vi bara hade Rullan och Batman sov vi över hos mormor och morfar och våran grannen Björn brukade hjälpa oss med att ta in hästarna på kvällen men nu när vi har Bellabus så känns det bättre att komma hem på kvällen ifall något skulle hända.
Men när vi sov över brukade vi sitta uppe och leka med våra julklappar, äta knäckebröd med julskinka och bara mysa med älskade mormor och morfar.

På morgonen blev vi väckta av mormor som kom in och sa att det var frukost.
Vi som tycker om tomtegröt fick det medans dem som inte tycker om det fick mackor, julskinka, ägg och fil med flingor m.m
Och någon gång vid 10-12 åkte vi hem för att släppa ut hästarna.

Detta året kommer det nog bli som förra året, jag åker dit dagen innan och sover över för att hjälpa till med maten, duka m.m och sedan åker vi hem vid 23:00-01:00 på julafton för att åka hem och ta in hästarna.

4 dagar efter julafton alltså den 28 december fyller jag år. I år fyller jag 16 år :)

Jag blir väckta av att min underbara familj som kommer in och sjunger "ja må hon leva" och lägger mina presenter i sängen.
Undertiden som jag öppnar presenterna står pappa och tar kort på mig som sitter där i ett smutsigt linne, ruffsigt hår och helt o fixad (y)

Efter det blir det frukost, städa och fixa tårta, kakor och duka för att släkt kommer vid 13:00.

Får ännu mer paket, grattis kramar, och vi sitter sedan och pratar, skrattar och äter god tårta och goda kakor.

Brukar vara så att dem stannar några timmar och sen åker dem hem och allt åter går till att vara en normal dag.

På kvällen får jag bestämma vilken mat vi skall äta, vilken jag vill.
Brukar bli pizza eller bakpotatis med kött.

Nyårs afton har firats hos olika kusiner, något år har vi åkt till kusinerna i Anderstorp (farbror med familj) där vi ätit god mat och tittat på massa fyrverkerier, ett annat år har vi varit hos morbror med familj i Göteborg, även här ätit god mat och tittat på fyrverkerier men vi har även varit hos våran andra morbror med familj i Tuve där vi också ätit god mat och tittat på fyrverkerier.

Förra året var vi bara hemma eftersom vi precis hade fått hem Bella och det var första nyårsafton för henne hos oss. Jag åkte däremot till Erika och var med härligt folk och firade in det nya året med dem.

Detta året är inte bestämt än för min del, familjen stannar antagligen hemma och tar hand om hästarna, medans jag antigen är hos Erika i år igen eller är ute och festar järnet!
Håller på och planerar än så länge men lutar mot fest, och inte för att vara sådan för jag Älskar att bara umgås med min älskade vänner men att ut och festa hade inte varit helt fel i år.

Detta är hur min jul ser ut :)

Och GRATTIS till er som orkat läsa allt! :D





! Skulle Vara Väldigt Roligt Att Läsa Om Hur Ni Har Det På Julen, Så Antingen Om Ni Skriver En Kommentar Eller Om Ni Skriver Ett Liknande Inlägg På Era Bloggar Och Bara Skickar En Kommentar Med En Länk Till Det Inlägget !

Puss<3



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0