Så här ska det vara, eller...?

Under en lektion (matte lektion) satt vi och pratade om
hur man "ska" se ut.
Vårat resultat blev så här:

Det är lätt för alla att säga hur en kille "ska" se ut men att
säga hur en tjej "skall" se ut är svårare.

Man skall vara smal, ha stora bröst, fint hår m.m men är man
för mycket utav något utav det är man en fjortis eller hora.

Är man kort och är "normal" så är man i andras ögon tjocka
är man lång och smal är man för smal och ser bara rolig ut.

Man skall även klä sig på ett sätt.
Tighta tröjor och byxor, brösten skall skymtas lagom mycket
men även här blir det fel.

Är man inte så där smal så är det inte okej att ha tighta kläder, har man
inte lagom bröst utan för små så är man en fjortis som drömmer om att ha störe bröst
har man stora och visar dem så är men istället en fjortis och en hora.

Men ändå skall man vara naturell, man skall inte ha smink men har man inte
smink och inte perfekt hy så är man ofräsch.

Bara lite utav det vi tog upp och pratade om.

Själva tycker inte vi att det skall få vara så.
Vi sätter för mycket press på utseendet,
är man nöjd med sitt utseende skall ingen annan kunna säga
något annat.

Det är vad vi själva tycker och ingen annan som räknas, visst blir man glad
av att höra att man är fin och ledsen av att höra att man är ful m.m
Men man blir ju inte finare av att gå runt och tycka att man är ful,
står man upp för sig själv, tycker att man är vacker så spelar inte
det lika stor roll vad andras ögon uppfattar.

På morgonen när jag tar på mig väljer jag ju inte kläder efter vad jag tror
att någon annan tycker är snyggt, det är jag som skall ha dem på mig, jag som
köpt dem och jag som skall trivas med dem.
Utan jag tänker på om det är bekvämt och om Jag tycker det är snyggt.

Samma sak är det med utseendet, det är jag som skall trivas med mig själv.
Gör inte vissa det är det ju deras problem inte mitt.
Folk som klagar på andra är oftast avensjuka och tycker inte om sig själva.

Jag tycker att skönhet och att tycka att än själv är fin har otroligt mycket
med självkänsla att göra.
Man kan inte bygga ett hus om man inte har en grund (om ni förstår vad jag menar)

Och det gäller i stort sätt allt, kan man inte ta emot en komplimang eller kan se det
bra i något man gjort har man ingen bra självkänsla.


Det jag ville komma fram till är att:
Alla är vackra, fina, underbara på sitt sätt!
Alla är olika och tack och lov för det.
För mig har utseendet inte en jätte stor roll, jag skulle aldrig kunna vara tillsammans
med en kille om han är en riktig jävel men är snygg.
Personligheten vinner det kriget lätt.

Sen är det faktiskt lätt (för lätt) att klaga på andras utseende, det får oss kanske att
må bättre själva för stunden men aldrig i längden...
Vilket inte är okej alls.

Så kom i håg detta nu:
För att bli vacker krävs det att din själ är vacker!
Vad tycker DU om detta, har vi rätt, har vi missat något, är vi helt ute och cyklar?


Kommentarer
lena

emma du haaaaar helt rätt !

eftersom du älskar fina kommentarer så ska jga skriva några posetiva saker om dig !

1,du är otroligt fin!

2, den bästa frugan föralltid !

3, förstående !det är nåt man vill att en vän ska ha , och det har du !:D <3

Älskar dig !

2011-03-01 @ 07:58:26


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0