Låter det som en bra idé?

Det här är mina idéer hur jag skall få igång Bella
och bygga upp hennes muskler på ett så bra sätt
som möjligt.
Om det är någon som har några bättre idéer eller
bara tycker det låter helt okej, kommentera gärna
vad du tycker.

Veckans schema kommer se ut så här:

Måndag: Skritt promenad på vägen
Tisdag: Longera/Vila
Onsdag: Rida ett skritt pass i skogen
Torsdag: Vila
Fredag: Rida ett hårdare pass i skogen
Lördag: Skritt promenad i skogen
Söndag: Rida ett skritt pass på vägen

Förklaring:
Måndag: Promenaden blir runt 15 minuter och är bara för att
hon skall rörara på sig och inte bara stå i hagen.
Är istället för vila, så blir bara en lite och icke ansträngande promenad.
Passar även på att jobba med bil rädslan genom att gå på vägen.

Tisdag: Longera runt 10 minuter eller så får hon vila hela dagen, det beror på
hur veckan ser ut. Är jag tex borta på Onsdagen och inte kan rida blir det ett longerings
pass på eftermiddagen.

Onsdag: Blir det ett ca 60 minuters ridpass i skogen på långa tyglar.
Det gör att hon sträcker ut sig och jobbar med alla muskler så mycket
som hon vill men ändå har mig på ryggen.

Torsdag: Blir det vila hela dagen, jag har skolan och sedan gymmet så då passar det
perfekt med en dags vila för hennes del.
Plus att hon skall gå ett hårdare pass på fredagen och behöver vara utvilad och inte ha träningsverk.

Fredag: Rida ett hårdare skritt pass i skogen, jobba mycket med halt växlingar.
Skritt-halt-skritt-halvhalt-skritt-halt-skritt-halvhalt m.m Och även ökad skritt.
Också mycket volt arbete, att få henna att jobba med hela kroppen.
Ca 40 minuter.

Lördag: Efter fredagens hårdare pass blir en lugn promenad i skogen i ca 10 minuter
för att sträcka på sig, röra på musklerna lite och bara komma ut och gå lite toppen.

Söndag: Blir det en lugn ridtur på vägen, ca 50 minuter.

Sedan allt eftersom kommer ridturerna övergå till mer trav och tillslut galopp.
Det kommer även ridas lite markarbete men det sedan när hon har fått
lite muskler.

Nå låter det någorlunda bra ? :)

Pussen<3


Kommentarer
kassandra

du kanske kan trava på det lite mer hårdare passet vetja? :)

det hjälper till med motionen.

2011-03-07 @ 19:34:45
Emma

Det hade jag gärna gjort, men det är det att hon är (travare alltså lite hetare i traven) så het och väldigt pigg i traven, har man väl börjat kan det vara lite svårt att sakta in henne, och då vill jag ha hundra procent koll på skritten först :)



2011-03-07 @ 21:34:03
URL: http://emmapaalmgren.blogg.se/
Sandra

klättring är ju den träning som bygger mest muskler i ryggen och bakdelen, kanske ska rida i form med så hon bygger nackmuskler? rekomenderar skänkelvikning, öppna och sluta för att hon ska bli mjukare och följsammare i musklerna. Det kanske inte går så bra i början men efter ett tag märker du verkligen hur följsamm hon blir

Lycka till!

// Sandra

2011-03-08 @ 20:46:31
kassandra

jag förstår att hon är lite hetare i traven.. jag har själv ridit en travare som varit med i tvälingar och det går att få ner hon på ett lungt tempo och då har vi ridit i skogen till och med där hon är som piggast. men din travare är inte tävlad i det, eller har jag misstagit mig?? :)

2011-03-12 @ 22:39:02


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0