Skönhet

Hur kommer det sig att samhället har blivit så
beroende av hur man ser ut?

Varför spelar det roll om man är smal eller tjock?
Eller om man är vit eller mörk?
Om man har blont hår eller brunt hår?
Om man har finnar eller inga finnar?

Enligt mig ska inget utav detta spela någon roll - enligt mig
spelar inget utav det någon roll, men ändå är man så
beroende av det.

Jag iallafall siktar efter att märkas, jag vill inte sitta där i ett rum
med lika dan tröja som alla andra, jag vill inte vara som alla andra.
Men då är frågan - blir jag för speciell är det inte acceptabelt längre,
men var är den gränsen?

Vem bestämmer om man är ful, tjock, smal m.m ?

-Jo alla andra. Till och med DU.

När man pressar sig själv att bli bättre, att se bättre ut tills man är nöjd med
sig själv så pressar man även andra och även sig själv mer än vad man tror.

Tex:
Om tjej nummer 1 läser om tjej nummer 2 som redan är smal (i Nummer 1:s ögon)
men som ska börja träna för att bli smalare för att nummer 2 inte är nöjd så är det
klart nummer 1 påverkas och också vill träna m.m för att bli snyggare i sina egna och
nummer 2:s ögon.

Om tjej nummer 1 ser att tjej nummer 2 har testat en ny bantningsmetod så
är det ju klart att hon påverkas.

Så ju mer du pressar dig själv och skriver eller pratar om det desto mer påverkar du andra.
Kanske inte så att den personen tänker på det men det kommer alltid finnas där innom den.

Media är också en stort del av problemet men även där är det för att dem har en
bild av hur dem vill se ut, dem har blivit påverkade och vill påverka för att stick ut och
för att få sålt sina produkter.
Dem vill pressa folk.

Man läser ju inte en tidning och kommer ihåg den om man inte blir påverkad,
oavsett om det är negativt eller posetivt, tex.

Man kommer inte ihåg en lång text om det inte var något som tilltalade än.


Tänkt på detta nu allihopa.
Slutar du pressa dig själv för mycket kommer fler göra det, och tillslut kommer du inte påverkas.
Allt börjar och slutar hos DIG!
Pussen<3


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0