Funderingar...

Jag sitter och funderar lite här nu...
På pessoabett.

Har läst runt massa på nätet om det bettet nu om har fått ganska mycket att tänka på.

När jag var och provred Bella hade hon det bettet och eftersom det var första gången för mig på Bella och med pessoabett så kan jag ju inte direkt säga om jag tycker att det är bra eller inte.

Ända sedan Bella kom till mig för över ett år sedan så har jag bara ridit henne på vanligt tvådelat bett och tycker att hon sköter sig riktigt bra med det (har ju inte direkt något att jämföra med)
Men vissa dagar lyssna hon inte alls och är helt stum i munnen medans hon andra dagar kan lyssna på minsta lilla och vara jätte känslig i munnen, det har säkert bara med hur hon är den dagen att göra men nu funderar jag faktiskt på att skaffa ett pessoabett för att just ha ett annat bett att skifta med och för att känna skillnad m.m

Även om det skrivs mycket om att det bettet inte är bra för hästen och så vidare så känns det bättre att ta ett bett som hon redan haft och sedan skaffa mig en egen uppfattning om det.

Kanske går hon jätte bra på det och lyssnar sådär känsligt hela tiden eller så är det inget bra bett för henne alls men då har jag iallafall testat det.

Sen tror jag mycket handlar om hur ryttaren är också, jag är väldigt känslig på hand och föredrar små signaler så kanske hade det bettet passat mig och Bella bättre, kanske inte.

Nu när jag suttit och skrivit detta blir jag bara mer och mer säker på att köpa ett, hellre testa och veta än aldrig veta hur det faktiskt är.

Skulle även gärna höra vad ni har och säga om detta, både positivt och negativt.
Kanske är det till och med någon som läser detta just nu som rider med detta bettet och har massa tips att ge mig?

Jag återkommer så fort jag fixat mig ett pessoabett så ni kan följa mina åsikter om hur det ändrar min och Bellas ridning :)

Puss



Kommentarer
Anna

Ett pessoabett inverkar helt fel då man kan ta hur mycket som helst i det utan att det tar stopp. De ger ett felaktigt tryck på lanerna och bara en liten förhållning gör att hästen får ett stort tryck i munnen.

Testa tex. ett pelhambett (dock inte för tjock mundel)eller ett jaktbett/kimblewick. Dessa bett har kindkedja som gör att trycket uppkommer mer fördelat och inte bara i munnen. Bettet är mycket skarpt och man behöver en lätt hand, men en lite piggare häst trivs jättebra med det. Det är också viktigt att växla mellan betten ungefär var 3:e gång man rider, dels för att hästen ständigt ska vara alert och lyssna på bettet, dels för att det är bra för tänderna och lanerna.



Hoppas detta har varit till din hjälp, då pessoabett kan skada hästen mer än vad det hjälper dig.

2012-01-08 @ 11:31:22


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0