Kladdkaka med havregryn

Kladdkaka med havregryn
 
Fick tipset om denna kakan för ett år sedan hemma hos min kusin Julia då hennes mamma hade bakat detta och jag minns att det var sjukt gott. 
Iallafall så bakade jag det några gånger precis efter det men sedan har jag helt glömt av det. 
 
Satt och tänkte på vad jag skulle baka och kom att tänka på Kladdkaka med havregryn i så jag letade upp ett recept och så fick det bli så helt enkelt. 
 
Här är receptet jag gjorde, jag tog däremot lite mindre kakao då jag föredrar kola smak istället för för chokladig men det kan man ju välja själv. : 
 
• Tar ca 45 minuter att tillaga. Ca 20 minuter i 175 grader.
 
• 300 gmargarin
• 5 dlströsocker
• 2 dlhavregryn
• 4 stägg
• 3 dlvetemjöl
• 1½ dlkakao
• 1 mskvaniljsocker
 
• Smält margarinet i en stor gryta.
• Rör ner socker, havregryn och ägg. Blanda väl.
• Sikta ner mjöl, kakao och vaniljsocker. Blanda väl.
• Häll smeten i en ugnsform, ca 30×40 cm, klädd med bakplåtspapper.
• Grädda kakan i 175 grader mitt i ugnen i ca 20 minuter. (Tiden kan variera beroende på formens storlek och hur kladdig man vill ha kakan.)
• Skär kakan i rutor när den svalnat.
 
• Receptet kommer i från tredjeprisvinnaren i Aftonbladets kladdkaketävling och det tycker jag faktiskt att den är värd. Den är lätt att baka och smeten är något av det godaste jag ätit så blir inte kakan god kan jag tänka mig att göra detta recept bara för att äta smeten ;) 
 
Receptet kommer ifrån: http://www.aftonbladet.se/matvin/article1693581.ab
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0