Tömköra

Rullan har på senare tid haft problem med sin höft, varit stel och så, hon börjar ju bli gammal och alla i familjen är för stora för att kunna rida henne så det var ju länge sedan hon var igång, och det har framförallt märkts på höger sida. 
Men ända sedan vi lämnade hästarna till Karin har hon blivit bättre, hon går ju i en kuperad hage nu vilket gör att hon har fått mycket mer muskler, dessutom har jag börjat tömköra henne vilket har bidragit till att hon blivit bättre. 

Innan, när vi bodde i kärra tömkördes hon ca fyra gånger i veckan med målet att börja köra henne  men nu sedan vi flyttade har det minskat. 
Innan kunde jag ju bara gå till hästarna mitt på dagen och tömköra och sedan gå hem igen men nu måste det passa med att bilen är hemma och att någon vill köra mig. 
Jag har inget emot att tömköra när det är mörkt (i samband med att vi tar in dem på kvällen) men det skulle bli väldigt sent då vilket inte funkar på veckodagarna.

Så nu är schemat att tömköra henne ca två gånger i veckan för att hon skall få springa av sig och för att höften skall hålla sig bra, hon är riktigt duktig och tycker det är jätte roligt att bli tömkörd så det är kul att jag har möjlighet att göra det nu :) 

Får ta lite bilder nästa gång jag tömkör så får nu se hur det ser ut. 

puss







Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0