50 nyanser av... Besvikelse.

Asså jag vet inte riktigt vad jag ska skriva...

50 nyanser serien är grym, dem är absolut med på min "favorit böcker" lista och jag såg fram emot filmerna, jag vet dock sedan tidigare att böckerna alltid är bättre än filmerna men jag såg ändå fram emot att se hur författaren upplevt allt när hon skrev den och att få hennes "syn" på karaktärerna, att få ett ansikte på Ana och Christian.
Det skulle även bli kul att veta att man gjort så mycket man kunnat med serien så att den kan få ett riktigt avslut sen.

Det viktigaste i mina ögon när man gör film av böcker är att välja skådespelare noga, det är trots allt dem som gör historien trovärdig, det är även ännu viktigare när man väljer skådespelare efter en bok som då redan är känd eftersom alla då redan har ett ansikte på tex Christian, det blir lätt så fel annars.
Sen förstår jag med att alla har olika fantasibilder, det märker man här hemma när jag och Malin har läst samma bok, oftast är vi inne på samma spår men nästan aldrig har vi exakt samma bild fram för oss.

Men frågan är då vad som är viktigast och vart gränsen går, skall man försöka göra läsarna nöjda så att man får sålt filmen eller skall man göra filmen helt och hållet ut efter hur författaren vill ha den?... Det är tufft men jag hade på något sätt försökt göra båda partnerna nöjda, det kanske är omöjligt men just nu med 50 nyanser så känns det inte som att dem har försökt alls...

Om ni som läser just nu är intresserade av böckerna och de kommande filmerna så kan jag nästan garantera att ni har sett bilder på den "förhoppningsvis" Christian, själv så har jag sett honom på Instagram och We<3it och jag kan säga att han stämmer in nästan perfekt på min fantasi bild av Christian Grey, när dem nu släppte vem som skall spela den fantastiska Christian så fick jag världens chock. Skall han se ut så!?

Ja, Charlie Hunnam är snygg, han har en snygg kropp och ett snyggt ansikte men är han Christian Grey, nej det tycker jag inte.
Han har inte Det.
Han saknar den sexigheten och anonymiteten som jag föreställde mig Christian ha, han ser för mjuk och kramgo ut, inte så där hemlighetsfull och stängd som min Christian är...

För övrigt så fick jag även en stor chock när jag såg den tänkta Anastasia, öh... Nej.
Nej det funkar helt enkelt inte bara i mina ögon, det blev bara helt fel.
Ana är en så speciell karaktär, sluten, blyg, men ändå öppen och kärleksfull och jag fick inte det intrycket av Dakota Johnson, hon är säkert en grym skådespelerska det tvivlar jag inte på för jag har ingen aning om vem hon är men jag ser henne inte som Anastasia och så är det helt enkelt bara.

Jag hoppas att filmerna blir bra ändå men jag kan säga att jag inte alla ser fram emot det längre, känns bara som ett platt fall.
För att nu kunna lyckas så måste själva filmen göras så bra som möjligt och det vet man sen tidigare att det inte kommer lyckas.
Kraven på att göra en film utav en bok är för höga, och framförallt när boken varit så här framgångsrik och blivit så här känd.
Men jag säger lycka till!

Nu är det väl bara att hålla tummarna och hoppas antar jag och så får vi se hur det här slutar.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0