Nutellakladdkaka

Här kommer receptet på kladdkakan, receptet kommer ifrån http://ensmaksak.com/2012/10/29/nutella-kladdkaka-den-perfekta-kladdkakan/

Jag hade ingen choklad i då vi inte hade någon hemma men det blev riktigt bra ändå :) 

Smeten smakade fem minuters kola och var helt gudomligt god! Så smaka inte för då finns risken att det inte blir någon kaka... 

Däremot hade jag inte inne kakan i 25 minuter utan ca 20 minuter och nästa gång jag gör det skall jag ta ut den ännu tidigare. 

Själva kakan var riktigt krämig och det översta lagret var lagom hårt och krispigt, till nästa någon vill jag däremot ha den lite lösare och inte riktigt så fast därav tänker jag minska tiden i ugnen lite :) 


Kladdkaka:

100 g mörk kvalitetschoklad 70 %

100 g smör

1 dl Nutella

2 ägg

2 dl socker

4 msk sirap (gärna mörk)

2 tsk vaniljsocker

4 msk kakao

2 dl vetemjöl

2 krm salt

Garnering:

Nutella

Servering:

Hallon, (bär)grädde eller vaniljglass

Gör så här:

Sätt ugnen på 175° varmluft eller 200° ugnstemperatur. 

Finhacka chokladen och smält med smör i en kastrull. Blanda ner Nutella, ägg, socker, sirap och vaniljsocker. Sikta ner kakao, vetemjöl och salt. Bred ut smeten i en klädd eller smord springform (24 cm i diameter) och grädda i nedre delen av ugnen i ca 25 minuter. Låt svalna. Bred Nutella över kakan och garnera gärna med hallon.






Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0