Hora, du är världelös, gå och dö, ingen tycker om dig ändå!

Nu har jag precis tittat på gårdagens avsnitt utav Trolljägarna, ett väldigt bra program och jag tycker det är på tiden att man uppmärksammar allt näthat. 

Jag har själv blivit utsatt, kanske inte lika grovt som dem som är med i programmet har blivit, men varje gång jag får en kommentar här på bloggen blir jag helt livrädd att det skall vara något taskigt, som tur är får jag inte många kommentarer och jag måste säga att jag helst är utan någon kommentar alls än att få elaka kommentarer. 
Sedan har det skrivits om mig på tex Facebook och det är något som har tagit väldigt hårt... Men det är en annan historia. 

Något jag inte förstår är hur man kan skicka en taskig kommentar till någon, hur kan någon göra något sådant?! 
Jag vet ju själv hur dåligt jag mått utav dem kommentarerna jag fått så jag skulle Aldrig i hela mitt liv utsätta någon för något liknande. 

Varför vill man orsaka någon annan människa smärta? 
Mitt svar på den frågan är att personen som skriver kommentaren mår dåligt själv, eller bara har väldigt svårt att acceptera att alla människor är lika mycket värda trotts att alla är olika. 
När någon skickar en sådan kommentar är det i mina ögon tecken på osäkerhet och låg självkänsla, varför skulle man annars känna behovet av att trycka ner en annan människa?! 

Man behöver inte alltid hålla med alla och alla får ha sin egen åsikt men allt går att skriva på så himla många olika sätt. 
Jag attraheras inte utav det utseendet eller fy faaaan vad ful han är, jävla äckel.

Det är stor skillnad på att säga en åsikt och att kränka någon och det tycker jag att dem tar upp bra i programmet. Stort plus till det! 

Något som jag verkligen får... ja, panik över är när någon skriver en fruktansvärd kommentar för att sedan skriva att det är okej att skriva så bara för att vi i Sverige har yttrandefrihet, jag menar VA?! Ja vi har yttrandefrihet men det gör inte kränkningar, mobbning, hat och trakasserier okej. 

Kommentarerna som jag fått här på bloggen må vara ganska små i jämförelse med vad andra får stå ut med men det ändrar inte på hur jag påverkas utav dem. 
Många utav dem sitter kvar i mitt huvud och påverkar mig i mitt dagliga liv och här på bloggen, framförallt kommentarer om mina djur då dem betyder allt för mig och vet man inte det så känner man inte mig personligen och varför skall man då lägga sig i någons liv om man inte känner personen? 

På min blogg lägger jag upp den bild av mig själv som jag vill att ni skall läsa om och jag är faktiskt ganska personlig, självklart sorterar jag det jag publicerar så att jag medvetet inte sårar, hänger ut eller pratar illa om någon men det är ofta som jag väljer att inte publicera tex åsiktsinlägg för att jag inte vill behöva oroa mig över vad som kommer stå i kommentarerna. 

Jag vill att ni skall tänka på vad ni skickar för kommentarer, 
• är detta något jag skulle bli sårad över om någon skickade likadant till mig? 
• Är det värt att kanske såra en annan människa? 
• Är det värt att kanske bli uppsökt utav Trolljägarna? 

Och kom ihåg, du är aldrig helt anonym på nätet. 
Och bara för att du inte skulle ta illa upp om någon skickade ordet hora till dig, så betyder inte det att personen du är påväg att skicka det till inte heller tar åt sig. 

Alla är olika, alla har olika förflutet, alla klarar olika mycket. 
Tänk om din kommentar är droppen, tänk om din kommentar är anledningen till att den personen tog livet av sig. Kan du leva med det?

Tänk steget längre!... 

Några utav kommentarerna jag fått, dem är kanske små för världen och dem är inga hot men usch vad dåligt jag mått över dem. Dem har verkligen prickat in allt som jag mått dåligt över och i just den stund som jag mått dåligt över det. 
Men varför känner man ens behovet av att skicka en sådan här kommentarer på det här sättet? Ja, det kommer jag aldrig förstå mig på. 
Stackars människa/människor som måste skicka liknande kommentarer för att må bra... (Eller varför dem nu gör det.) 


Kommentarer
Anonym

Förstår inte varför människor som dom lägger ner tid till att läsa inläggen om de bara ska fälla dumma kommentarer. Den sista var ju verkligen löjlig och skriker avundsjuka...

Svar: Ja men precis, har man tid över till att skriva taskiga kommentarer kan man väl skaffa sig något mer givande att göra, som att skicka en snäll kommentar. Sen är ju inte mina kommentarer dem värsta men allt börjar någon stans och kan man med att skicka en sådan kommentar vad kan det då utvecklas till?
Emma Palmgren

2014-04-02 @ 19:37:05
Anonym

Väldigt bra skrivet, du har så rätt. Jag blev dock inte uthängd på nätet eftersom jag var för rädd för att skapa ett Facebook konto ifall jag skulle bli det, eller värre - läsa vad de antagligen skrev om mig. Istället spreds det falska rykten om mig i skolan som spred sig över hela området jag bor (och det är ganska stort) så att människor jag inte ens visste vilka de var visste om vem jag var och alla falska rykten de trodde var sanna om mig. Jag var livrädd att gå ut över huvud taget på vintern för jag fick snöbollar på mig när jag var i skolan. Jag fick tillochmed en snöboll kastad på mig I EN BUSS! Jag skämdes så fruktansvärt mycket för min bror satt med mig när det hände.
Det pågick i ca två år tills jag vägrade gå ut på nästan ett år, då verkade det som ingen orkade hålla på längre.
Det värsta av allt är att den som startade alla rykten och idén att "Ja, hon kan vi trycka ner!" var tjejen som skulle föreställa min bästa kompis. Hon mådde jättedålig själv men kom på hur hon skulle få uppmärksamhet. Ingen tvivlade ju på vad hon sa om mig ifall det var sant eller inte, för jag hängde ju med henne den mesta tiden i början innan allt blev kaos.

Jag känner igen mig i det du skrev om att du är livrädd varje gång du får en kommentar att det ska vara en taskig. Dom som gör så förstår inte att det ger konsekvenser för den som blir utsatt.. Jag har t.ex jättesvårt att lita på någon nu. Jag har bara en vän jag umgås med och kan faktiskt lita på nu, och det har gått några år sedan allt hände.
Att människor ska hålla på så, det är fruktansvärt.. :/

Svar: Åh vad glad jag är över att du vågar dela med dig om detta. Sedan är det ju sjukt och fruktansvärt att det ens skall behöva hända, men världen är allt bra konstig.

Jag har också varit med om liknande, inte alls lika grovt men vänner som svek för att dem valde att bara lyssna på mina "bästa kompisars" sida, tycker det är heeelt sjukt när folk bara nöjer sig med en sida utav historien, det är så lätt att hitta på och ändra en "berättelse"

Jag vet precis vad du menar, jag har också bara en bra vän, tyvärr är jag för osäker för att våga lita på henne fullt ut men jag försöker verkligen...
Det är så fruktansvärt att folk inte förstår att det dom gör idag kan påverka någon i ett år framåt. Folk behöver lära sig att sköta sitt eget och att inse att alla människor är olika, det betyder att man inte kan kräva samma sak utav alla för alla har olika mycket i sitt bagage.

Jag hoppas att det blir en ändring, dagens samhälle måste förändras. Vi måste börja jobba med varandra och inte mot varandra...

Hoppas att allt är bra med dig, kram!
Emma Palmgren

2014-04-03 @ 17:17:00


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0