Gymnasiet

Det börjar bli dax att välja vad för utbildning man vill gå nu och jag tänkte därför dela med mig utav lite tips. 
Jag har ju verkligen fått lite erfarenhet i just det ämnet ;)

1. Våga fråga och våga ifrågasätt! När du väljer linje är det viktigt att allt känns 100% rätt och för att det skall göra det måste du veta. Försök våga säga vad du verkligen tycker och tänker. För det är du som skall gå utbildningen inte SYV, inte dina föräldrar och inte dina kompisar. 

2. Det är okej att inte hitta rätt med en gång! Jag menar, hellre ta studenten ett, två, fem år senare än att inte trivas. 
Alltid är man en erfarenhet rikare! 
Det är okej att "göra fel" 

3. Våga testa mycket och olika saker! Försök verkligen utnyttja prao tillfällena, gå på testa på dagarna som finns på olika gymnasium och framförallt tänk utanför ramarna, är du verkligen helt hundra på att hundar är allt för dig? Testa, testa och testa. 

4. Vad vill du
Försök strunta så mycket som du bara kan i vad kompisarna skall välja, är dem äkta vänner skall det inte spela någon roll om du går Samhäll och den/dem går något annat, visst ni får mindre tid att umgås men se det som ett tillfälle att få lära känna nya härliga människor också

5. Tid
Jag tycker ju egentligen att skolans kvalité är viktigare än om det tar tre minuter eller tre timmar att ta sig till skolan men det tycker jag inte riktigt längre... Ju längre tid det tar för dig till skolan desto mer tid förlorar du, tid du hade kunnat lägga på att plugga, träna eller vara med kompisar. 
För ja visst, du kan plugga på tåget/bussen, men seriöst? Hur länge tror du den positiva inställningen till plugget kommer hålla? En vecka? En månad? För någon gång slutar det vara roligt och då är det mycket lättare att "råka" somna eller "råka" sitta och prata med kompisar. Sant tyvärr. 

Ja, jag tror det var allt och jag hoppas att det kan hjälpa lite iallafall :) 

Puss

Själv så är jag inne på mitt fjärde försök och inte förens nu trivs jag som fisken i vattnet, det är värt att ta studenten något år senare för denna känslan! 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0