Kött & potatisklyftor

Hos Therese på nyårsafton lagade vi detta och jag bestämde mig för att göra det fast i min egna tappning i föregår. 

Du behöver: 
Potatis
Flytande margarin
Fläskfilé
Grädde
Mögelost
Senap 
Karl Johansvamp sås från Milda
Salt, peppar, vitlökspulver 
Såskulör
Riven ost

Skärbrädor
Knivar
Stekpanna
Ugnssäkerform till köttet
Plåt till potatisen
Visp 

1. Dela potatisen i klyftor och lägg dem på en plåt. (Jag skalade inte potatisen men det kan man göra som man vill.) Salta och häll på lite flytande margarin. 

2. Skär en Fläskfilé i många tunna skivor 
En fläskfilé räckte och blev över här hemma=sex personer som åt. 

3. Stoppa in potatisen i ugnen.

4. Stek köttet och lägg dem sedan i en ugnssäkerform. 

5. • Häll 5dl grädde i stekpannan som du just stekt köttet i. 
• Häll i någon sort av mögelost (jag använde mig utav ädelost på tub som många köper för att ha på pepparkakorna) 
• Häll i en skvätt senap.
• Häll i ca en matsked utav Mildas "kräm" med smaken Karl Johansvamp.
• Smaksätt med salt, peppar och vitlökspulver. 
• Häll i några droppar såskulör för att få mer färg på såsen. 

6. Häll såsen över köttet. 

7. Sprid ut riven ost över såsen och köttet.  

8. • Sänk ungstemperaturen från 225 till ca 200 grader.
• När potatisen börjar bli klar flyttar du upp eller ner potatisen beroende på hur mycket färg du vill att dem skall få.
• Ställ sedan formen med köttet under eller över potatisen i Ca en kvart. 

9. Under tiden det är i ugnen hinner du duka och göra sallad. 

Klart! 

Riktigt gott och väldigt populärt här hemma, pappas kommentar var "det här är inte sista gången du får laga mat helt själv" 
Och jag tänker absolut laga detta igen, kanske med ännu mera ostsmak... 






Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0